Laatste weekje, morgen weer naar huis..

Hallo allemaal

Mijn reis zit er alweer op, morgen ga ik naar huis, maar eerst nog even een verslag van de laatste week hier.

Vorig weekend zijn we weer lekker naar het strand in Takoradi gegaan, eerst naar Cape Coast en vanuit daar zijn we naar Elmina toe gegaan. Hier staat het grootste slavenkasteel van West-Africa. Wat was dit indrukwekkend zeg! De gids leiden ons rond en vertelde hoe de mensen hier vroeger moesten leven. Zo zagen we de kerkers waar de vrouwen zich bevonden. Ik denk dat het een ruimte was van 50 vierkante meter ofzo. Hier zaten dan 100 tot 150 vrouwen opgesloten. Geen wc niks, dus alles lag gewoon op de grond. Eens in de zoveel tijd als de Gouvaneur (Nederlands of Portugees) er wel zin in had, moesten de vrouwen de binnenplaats op en koos de gouvaneur een vrouw uit waar hij de nacht mee wilde doorbrengen. Als ze weigerde dan werd ze aan een ketting vastgebonden op de binnenplaatst zonder eten of drinken. Je krijgt gewoon plaatsvervangende schaamte als je hoort dat de Nederlanders dit de mensen vroeger hebben aangedaan. Na verloop van tijd, als je nog niet was overleden, dan werd je verkocht en verscheept naar andere landen als Amerika. Echt heel triest om te zien allemaal. Vanuit Elmina zijn we naar Takoradi gegaan en hebben we lekker het hele weekend aan het strand doorgebracht. (zie voor foto's mapje weekendje)

Verder heb ik deze week alle spullen die ik heb gekocht voor het ziekenhuis gedoneerd aan het ziekenhuis. Dinsdag werd ik opgehaald door een paar medewerkers van Projects abroad en zijn we naar het Nkawie/Toase Government hospital gegaan. Hier heb ik de afgelopen weken gewerkt. De matron (hoofd verpleging) aunty Emilia (matrons ass) de administratie manager en dr. Akuto(medisch hoofd/dr. die ik geassisteerd heb op de OK) ontvingen ons in een speciale ruimte. Hier deden we even een kort voorstel rondje. (ookal kende iedereen elkaar al) en vertelde we wat we hadden meegebracht. Dit vonden ze natuurlijk geweldig en iedereen riep wel god bless u etc. Daarna hebben we alle spullen overhandigd en wat foto's gemaakt en het zat eral weer op. Ze waren wel echt super blij met de spullen en vertelde me dat ze in bepaalde dingen mijn naam willen graferen zodat ze weten dat ik dat gedoneerd heb. ben benieuwd.. (zie voor foto's mapje donatie)

Verder heb ik deze week de craft village van Kumasi bezocht, hier staan vooral veel kraampjes met allemaal dezelfde houten beeldjes. Iedereen sleurde ons echt letterlijk naar binnen en iedereen riep ook cheap cheap i give it you for a good price.. Aangezien alles echt hetzelfde was verkochten ze niet veel.

Wat echt heel stom is, is dat ik merk dat ik het gedrag hier van de mensen over ga nemen. Als ik bijv. een blank iemand op straat zie lopen dan zeg ik tegen de andere hee kijk een Obroni. Ik zie hier misschien 1 keer in de week andere blanken mensen op ons groepje na en dat is vaak in het weekend. Dus je gaat ook wel beter begrijpen waarom de mensen je iedere keer aanspreken. Ook draait hier echt alles om geld en assosieren ze blanke met geld.. dus zelfs volwassenen zijn zo brutaal om te zeggen, hee obroni, give me money. Hier krijg ik dus echt spontane jeuk van! Magoed aan de andere kant merk je ook dat omdat je echt alles moet afdingen, zelfs het ritje in de taxi, dat je echt een stuk krenteriger wordt. Als een taxichauffeur 10 cedis vraagt, dat is €2,50 dan moet je dus zeggen, nee 5 cedis en uiteindelijk kom je dan uit op 8 ofzo. Later denk ik dan echt waar gaat dit om..

Donderdag mijn laatste outreach gehad. We waren maar met zn 4e inc George (hij is van projects) We gingen naar een klein nogal arm schooltje. Hier heb ik weer lessen gegeven over Ebola en Cholera en de andere hebben de wondjes en de ringwormbehandelingen gedaan. De kinderen maken echt een hoop dingen ook weer heel leuk, ze zijn altijd in rep en roer als we komen. Smiddags ben ik met Fokje en Fiona naar een vrouw genaamd miss Wonderfull gegaan. Zij is de moeder van een vriendin van een collega van Fokje (snap jem nog) en die vriendin heeft Fokje gevraagd of zij wat spullen bij haar moeder wil langs brengen. Na eerst wat zoeken hadden we Miss Wonderfull eindelijk gevonden. Het is een vrouwtje van 73 jaar en heet miss Wonderfull omdat ze nooit op school heeft gezeten en toch wat Engels kan praten. Dit is dan een wonder.. Nadat we haar de spullen hadden gegeven, moesten we gaan zitten en kregen we eerst een fles water. Daarna vroeg ze of we iets van cola wilde hebben. Toen ik zei, nee dankje ik heb water was ze beledigd en moest ik persee cola of fanta nemen. nou oke cola dan.. Daarna kwam ze aan met 2 manden helemaal vol met eten. Eerst kregen we een bord vol lightsoup met riceballs (super lekker) en toen we het ophadden en al bomvol zaten kwam ze aan met een bord Yam en plantaine met Stew. Nou dat kregen we dus nooit op dus was ze weer beledigd. Ghanezen zijn bang dat ze niet gastvrij genoeg zijn en daarom komen ze aan met hordes eten en drinken. Wel super lief natuurlijk. (zie voor foto's mapje outreaches)

De dagen zijn hier wel echt heel lang. Mijn moeder Lydia is om half 5 al de stoep aan het vegen. Ook de buurvrouw die voor mij een jurk maakt stond van de week om 6 uur al op de stoep, ze wilde me maten even weten... fijn.. maar ook weer grappig.

Verder zijn we afgelopen week gaan zwemmen bij een hotel genaamd Golden Tulip. Dan realiseer je je ineens weer uit wat voor een wereld je komt. De wc's waren heel schoon en je kon je handen drogen aan papieren doekjes wat automatisch eruit komt als je je hand ervoor houdt. Hele normale dingen voor ons, maar als je hier echt hebt geleefd dan kijk je er toch anders na. De dingen die ik hier wel heb geleerd zijn dat wij het belangrijker vinden om een tweede auto op de stoep te hebben staan dan je buurvrouw of wie dan ook helpen dmv geld oid. Hier helpen ze als het enigsinds kan elkaar altijd en dat vind ik echt super om te zien! (zie voor foto's mapje overige)

Gisteravond het laatste avondmaal gehad bij mijn familie, het was de bedoeling om echt Nederlands te koken, helaas hebben ze hier niet veel. Het is gebakken aardappeltjes met bloemkool en gehaktballetjes geworden. Daarnaast hadden ze dan ook nog de Jollofrijst van hier, leuke combo dus.. Maar ze vonden het erg lekker gelukkig! heb met hun echt een super leuke tijd gehad, ze hebben mijn verblijf hier zeker een stuk leuker gemaakt! ben ze daar heel dankbaar voor

Vandaag zijn we bij de school aan het meer wezen kijken.. helaas was het niet wat we gehoopt hadden. De mensen lijken zelf niet echt mee te werken en hebben tot nu toe alleen maar de balken van het dak bevestigd. Dit terwijl ze 2 weken geleden al begonnen zijn en ze ruim van te voren wisten dat wij vandaag zouden komen. Aangezien wij echt een end van het meer af wonen, waren we zelf ook niet in de mogelijkheid om te gaan helpen. We hebben besloten om het geld wat we nog over hadden niet verder aan de school te spenderen maar het in andere doelen te stoppen als het SDA ziekenhuis. Dit helaas door de houding van de dorpelingen. Wij in Nederland zeggen altijd maar.. een gegeven paard moet je niet in de bek kijken. We zijn vandaag weer hard geconfronteerd met hoe de mensen hier ook kunnen zijn. Lui en gierig! (zie foto's mapje eigen project)

Magoed dat mag de pret niet drukken, heb een leuk laatste dagje gehad met alle vrijwilligers. We hebben echt een ontzettend leuke groep en dat maakt toch echt een hoop goed.

Dit was het weer, Ik hoop dat jullie genoten hebben van mijn reisverslagen. Ik heb hier in iedergeval echt een leuke tijd gehad, met zn ups en downs natuurlijk maar kortom.. ik had het niet willen missen! Iedereen bedankt voor alle steun aan berichtjes. Dit heeft me echt heel erg goed gedaan! Min vliegtuig vertrekt morgen pas in de avond, maar moet morgen nog wel ongeveer 5 uur reizen voordat ik op het vliegveld aankom. Daarna een vliegreis van ongeveer 7 uur en ik land rond half 6 woensdagochtend.

Lieve iedereen, super bedankt! en tot snel!

xxxxx

Reacties

Reacties

Papa en mama

Fijn Brittje dat je weer thuis komt !! Goede reis en tot op Schiphol!!

Olly

Lieve Britt, droom tijdens je terug reis van al het bijzondere dat je hebt mee gemaakt. We zien je gauw. Xxx ook van Hans

Papa en mama

En uhm je hebt goed werk verricht Britt en je hebt veel gezien en meegemaakt dit pakt niemand van je af !!! Wij zijn trots super ......... TROTS !!!!! Xxxxxx liefs

Willeke

Ha Britt, lekker weer naar huis. Maar wat een belevenis is het geweest. Ik wens je een goede terugreis en tot gauw, knapperd. Xxx

Linda

Heey Britt,
Wat een ervaring! Daar kun je trots op zijn!
Goede reis en geniet van alle mooie herinneringen!
Liefs Linda

Mootje

CAN'T WAIT!!!!
tot woensdag droppie! xxxxxx

Lisanne

Britt, ik heb genoten van je verhalen! Super leuk om te lezen en ik wens je een hele goede terug reis morgen! Liefs Lisanne

Ycke

Jee meis, wat geweldig om te lezen! Je hebt goed werk verricht. Je hebt veel voor de mensen kunnen betekenen.
Echt heel gaaf dat je dit hebt gedaan! Dit ga je nooit meer vergeten. Een herinnering voor t leven. Lekker nog even nagenieten.
Goede terug reis en we spreken elkaar snel.

Xxx

Eva topelberg

Hoi britt, super mooi om je verhalen meegekregen te hebben! Hele goede reis en geniet van het thuis komen.
Groetjes Eva

Diana

Hoi Britt fijn om te lezen dat je dit hele avontuur niet had willen missen , hier heb je de rest van je leven wat aan!!
En we zijn super trots op je!! Een hele goede terug reis we zien je snel veel liefs van ons allen xxxxx

berry en manita

nou britt, jij bent weer een ervaring rijker om zo ver van huis zoveel goede dingen te doen en ook nog een klein beetje vakantie te vieren. goede terug reis gewenst xx

marian

Het zit er weer op,en je neemt heel wat ervaringen mee terug in je rugzak!!
Fijn dat je er binnenkort weer bent op de afd.
Groetjes en fijne thuiskomst.

hannie

Niet te geloven Britt dat er al 2 maanden voorbij zijn! Goeie reis naar de Betuwe!

marja en nico

Lieve Britt,

Enorm bedankt voor de moeite die je hebt genomen om ons op een kleurrijke manier te laten meeleven met je belevenissen en levensverrijkende ervaringen die je hebt op gedaan in Ghana.
Wij wensen jou een goede terugreis en hopen je weer spoedig te zien op de Steenakker.

coby

Bedankt voor je mooie verhalen, ik heb er van genoten!! Goeie reis terug naar huis!!!

addie en marja

nou meiske je bent een topper. wat zullen we jouw verhalen missen. maar je hebt heel goed je best gedaan, ziekenhuizen,scholen en kinderen geholpen echt super. nog een goede reis terug na DRUUTE tot ziens gr en xxx van ons alle

corina.1967@hotmail.com

Hoi britt. Prachtig verhaal weer zeg. Als je ooit de zorg moet of gaat verlaten kun je altijd nog boeken schrijfster worden..Hihi. Zo mooi geschreven allemaal. Petje af voor jou hoor. We hebben hier door jou verhalen een beeld gekregen over hoe het daar iallemaal gaat. Fijne terugreis en tot snel. Papsie mamsie joanneke en jou vriendje (weet zijn naam eff niet meer ) hihi. Zullen blij zijn als je er weer bent. X

Rob en Kitty Voetelink

Lieve Britt,
Geweldig genoten van je schrijven, interessant en erg leuk.
Wat heb jij veel ervaren ,dat pakt niemand je meer af.
Bedankt voor je reisverslagen ,TOP, wij wensen je een goede reis toe.
Je familie en Edward zullen hèèèèèl blij en gelukkig zijn,
dat je weer thuiskomt.
En wat zal je later volop nagenieten.
Dikke welkom thuis kus Rob en Kitty

mary driesen

Hoi Britt, bedankt voor je prachtige beeldende verhalen. Een onvergetelijke ervaring met al die indrukken. Lees het zelf ook nog maar eens na, dat houdt de herinneringen levend. Helaas zie ik je niet meer bij muses, heb afgelopen zaterdag mijn terugkomdag al gehad. Was heel nuttig en gezellig trouwens.
Welkom thuis en neem de tijd om te hier weer in te burgeren.
Groet Mary

Manon

Heee liefffie

Je bent een Kei, Kanjer, Topper, Beste, Enorm Fijne Leuke Schrijfster die SuperSuperSuperSuper werk verricht heeft!
Kom maar snel weer thuis, wij missen je heeeeeeeeel erg!!!

Dikkkke knufff van Ons (L)-(L)-(L)

Tineke

Lieve Britt. Dank je wel voor het meereizen in je verhalen en met de foto's. Geniet van alle laatste momenten. Ik wens je een goede terugreis en fijne thuiskomst. (Het zal even wennen zijn aan de kou.) Alle goeds en meer.
Liefs Tineke

Janneke de Keijzer

Wat zijn twee maanden voorbij gevlogen! Een prachtige ervaring. Voor nu een goede reis gewenst.

Ratna

Welkom thuis lieve Britt! Dit pakken ze je noooooooit meer af. Tot gauw weer!
xx

margriet

Hi Britt, ws ben je al weer mijn buurmeisje, als je dit leest, maar dat is dan alleen maar leuker. Geweldig hoe we op jouw manier van jouw onvergetelijke ervaringen hebben mogen meegenieten. Ook voor ons weer goed om ons te realiseren hoe goed we het hier financieel hebben, maar ook, dat dat niet alléén je geluk en welzijn bepaalt.
dus ook hier heb je je steentje bijgedragen. Dankjewel.
tot snel

AnneMarie

Hoi Britt,
Geweldig was het om over jouw belevenissen te lezen!
Die ervaring neem je je leven lang mee.
Fijn dat je het zo goed hebt gehad en voor ons fijn dat je bijna weer terug bent!
Tot gauw en liefs van AnneMarie

Angelique Coppes

Lieve Britt,
Wat heb ik genoten van je verhalen! Nu realiseer ik mezelf hoe verwend wij soms zijn. Waarschijnlijk ben je nu met je reis bezig en hoop dat dit voorspoedig gaat. Hoop je binnenkort weer te zien maar zo te zien staan er veel mensen op je te wachten. Blij dat je weer naar huis komt!

Karel & Stephanie

Uitzonderlijke berirchten, een andere wereld een ander mens geworden in die andere wereld realiserend hoe goed dat wij het hebben op 7 uur afstand vliegen vanuit Holland!, je hebt goed werk verrricht a la Florence Nightengale je bent bijzonder : iemand uniek in z'n soort door in Afrika iets te betekenen in het radarwerk van gezondheid welke nooit op een hoog peil kan geraken. Britt je bent een wereldster hoe ik jouw heb zien glimmen tussen die kleine zwarte kereltjes. Machtig ! We wachten jouw relaas met nieuwsgierigheid af al hoewel wij door jouw al optimaal zijn bijgekletst. See you.

Maarten & Cindy

Britt je nam ook ons mee op reis met je verhalen en we zijn super trots wat je allemaal hebt gedaan voor de bevolking. Dat pakt niemand je af en daar mag je trots op zijn.
Een hele goede terugreis en we zien elkaar snel.
Groetjesss en knuffelsss ook van Maylin & Juan

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!