Wat ging er allemaal aan vooraf

Hoi Allemaal,

Na een super leuk en vooral verrassend afscheidsfeestje, zijn nu eindelijk de eerste spullen ingepakt.

Over 1 week is het eindelijk zover, mijn reis naar Ghana waar ik al vanaf April naar uitkijk.

Toen ik met mijn opleiding tot verpleegkundige begon, riep ik al dat het me echt leuk lijkt om ooit een keer te gaan werken in het buitenland. Ik had me al een aantal keer georienteerd in het vrijwilligerswerk, maar nooit echt doorgezet. Tot ik het er met een paar collega's weer eens over had en toch bij mezelf dacht, als ik het wil doen dan moet ik het nu doen. Ik ben gelijk weer gaan kijken op internet en kwam al snel bij de organisatie Projects abroad. Toevallig hield deze organisatie een week later een info middag. Ik heb me daar direct voor ingeschreven (stok achter de deur) en ben daar samen met Ed heen gegaan. Daar kregen we veel informatie over wat de organisatie precies doet en welke projecten zij organiseren en ondersteunen. Zo organiseren ze ook projecten voor professionals (mensen met meer dan 2 jaar werkervaring in een bepaalde setting) Ook voor verpleegkundige hadden ze speciale projecten. Het leek me in eerste instantie geweldig om naar Nepal te gaan, maar aangezien ik alleen in de maanden Oktober en November kon gaan, raadde ze me dat af, omdat de maand Oktober een feestmaand is en er daardoor weinig mensen naar het ziekenhuis gaan en weinig mensen gaan werken. Ik heb toen na wat wikken en wegen besloten om naar Ghana te gaan.

Nadat ik me officieelhad ingeschreven, werd ik overspoeld door allemaal mailtjes met informatie van verschillende mensen van de organisatie. Zo had ik contacten met de mensen hier in Nederland, maar vooral ook met mijn advisor Paul uit Ghana. Om als Prof aan de slag te kunnen in Ghana, hadden ze erg veel documenten nodig. Zo bijv. referenties van mijn werkgever en collega's, mijn BIG-registratie en mijn geboorte-akte. Als ze dit niet hadden, dan kon ik wel als gewoon vrijwilliger aan de slag, maar dan mag je lang niet zoveel doen vergeleken met een professional.Het papierwerkwas een hoop gedoe, maar voor dat ik er erg in had was het al rond. Verder kreeg ik een eigen internet pagina vol met informatie over Ghana en alles wat ik moest regelen. Er staat heel overzichtelijk wanneer ik wat geregeld moet hebben. Zo bijv. vaccinaties, vliegticket enm'n visum, voor dat laatste moest ik helemaal naar Den Haag. Verder heb ik ook een trainingsdag bijgewoond van stichting Muses, echt heel leuk en informatief. Voor iedereen die vrijwilligerswerk gaat doen.

3 weken terug heb ik dan eindelijk te horen gekregen waar ik precies in Ghana kom te wonen en te werken. Ik ga naar het plaatsje Kumasi wat de tweena grootste stad van Ghana is. Deze stad staat bekendom zijn grote markt (zie ook plaatje hierboven) dit schijnt de grootste markt van heel West-Afrika te zijn. Ben echt heel benieuwd. Verder kom ik in een gastgezin met 3 kinderen 2 jongens en 1 meisje. Dit gastgezin heeft al vaker vrijwilligers gehad van projects abroad. Zij hebben ruimte voor 4 vrijwilligers en je schijnt daar je eigen kamer + badkamer te hebben. Ik heb een foto van de voorkant van het huis gezien en het is gelukkig geen plaggerhut. Benverder heel benieuwd

Het ziekenhuis waar ik ga werken heet het Nkawie Government Hospital. Ik heb het gegoogled maar er is helaas niet heel veel te vinden over dit ziekenhuis. Nadat ik eerst veel heb geobserveerd zullen mijn taken hier gaan varieren van consulten doen tot assisteren bij bevallingen, ik ben heel benieuwd hoe dat gaat zijn, maar ik hoor er erg leuke verhalen over.

Verder ben ik de laatste tijd veel bezig geweest met sponsers zoeken. Ik ben namelijk geinspireerd geraakt door andere vrijwilligers die ook sponsoracties hebben gehouden. Zo was er een meisje die zoveel geld bij elkaar heeft opgehaald dat ze een echo apparaat voor een ziekenhuis heeft kunnen kopen. Dit is natuurlijk echt geweldig. Dus alle sponsors, super bedankt!!

Voor de mensen die nog graag een steentje bij willen dragen, kan dat nog tot 1 oktober, dan stort ik alles op mijn visacard (is het gelijk verzekerd) en neem ik t mee naar Ghana.

NL 21 Rabo 0101737157 t.n.v. B.M.W. van den Hurk

Ik hoop dat jullie alvast genoten hebben van dit kleine voorproefje en ikhoop dat ik in Ghana een internetcafe kan vinden zodatik jullie nog meer kan schrijven.

Groetjes en tot snel!

Britt

Reacties

Reacties

margriet.spanjaard

Hè, wat jammer nou, geen eigen plaggenhut..dan is het pas echt, toch ? :-) Ghana moet een erg mooi land zijn. Ik hoop voor je dat je daar ook wat van gaat zien. Het wordt wel spannend nu he ? Zoals vroeger rond sinterklaastijd. Ze hebben daar overigens wel echte Zwarte Pieten :-)

Angelique Coppes

Leuk om zo jouw verhaal te zien! Ik wens jou heel veel succes en hoop veel van jou te horen. Ooit is dit ook een wens van mij geweest! Nu kan ik toch via jou meegenieten.
Ik zou zeggen geniet er van en doe voorzichtig!

Hans van Spelde

Rita wil graag mee. Gelukkig heeft ze haar BIG net ingeleverd.
Succes en zorg dat je weer heel terug komt.

Mary Driesen

Hoi Britt,
Hele goede reis, hoop dat je net zo'n onvergetelijke tijd hebt als ik.
Groet Mary

Margreet Kooistra

Hoi Britt,
En hele goede reis naar Ghana! Geniet ervan en doe voorzichtig! Ik ben benieuwd naar je verhalen. Groetjes, Margreet

Cathy

He meis, een hele goede reis ene een goed begin!! dikke knuffel

Angelique Coppes

Hey Britt, hopelijk een goede reis gehad en aangekomen in Ghana. Laat het avontuur maar beginnen! Geniet van alles! Een ervaring om nooit meer te vergeten!

marian

Hoi Britt,
Al een paar dgn in Ghana nu en ws al veel gezien en meegemaakt.
Succes en fijne tijd.
Groetjesss.....

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!