De tijd vliegt..

Hoi Allemaal

De een na laaste werkweek is alweer begonnen. De tijd vliegt, zeker als je nog veel te doen hebt. Moet zeggen dat ik nu in het ziekenhuis alle afdelingen heb gezien dus ga volgende week alleen nog dingen doen die ik leuk vindt om te doen of werken op een afdeling waar ik graag nog een dagje zou willen werken.

Afgelopen vrijdag zijn we begonnen met de outreach bij het bosomtwi meer waar we een bezoek gaan brengen aan het dorp. Met zn alle in een trotro en er heen. Ze stonden allemaal al op ons te wachten. We werden eerst ontvangen door de chief en de elderly mannen. Ze waren dit keer wel traditioneel gekleed. We gingen ze eerst weer vertellen wat we precies kwamen doen en vervolgens heette ze ons van harte welkom. We zijn gelijk maar begonnen met werken. We deden nu het hele pakket, dit is dus de check-ups voor de volwassenen, het verzorgen van wondjes bij de kinderen en het lesgeven over de meest voorkomende ziektes hier als Hypertensie, Diabetis en Ebola. Ik heb samen met Yvonne alles verteld over diabetis. Vervolgens vertaalde Enough (medewerker projects) het voor ons in het Twi. (zie ook foto's in mapje outreach.) Vervolgens de check-ups bij de volwassenen gedaan. We hebben net dan wel een presentatie gegeven over hypertensie, maar dat had beter hypotensie kunnen zijn.. (lage bloeddruk) Je kan dan echt zien dat mensen gewoon te weinig drinken. Verder heb ik ook even kennis gemaakt met het toilet hier in het dorp. Dit is gewoon een hele diepe goot in de grond met houten balken erover waar je dan op kan staan de er tussenin je behoefte kan doen. Echt ongelofelijk om te zien. (zie ook foto) Nadat we dit alles gedaan hadden zijn we het over de school gaan hebben. Totaal hebben we een mooi bedrag bij elkaar gekregen, maar was het nog steeds wikken en wegen over of het de school moesten renoveren of opnieuw opbouwen. Nou bleek later dat de mensen van het dorp al een nieuwe school aan het bouwen is. Alleen ligt de bouw van deze school al een jaar plat ivm geldgebrek. We hebben besloten om van het geld een dak, cement en hout te kopen. Fokje en ik zijn maandag samen met Enough dit allemaal gaan kopen (zie ook foto's eigen project) Zo zijn we als echte Ghanezen achter in de klep van de vrachtwagen gaan zitten en zo naar het meer gereden. Iedereen moest lachen en vroeg echt waarom doe je dit? heel grappig. Het irritante van de Ghanezen is wel dat ze zich echt over-al mee bemoeien.. Zit je in de trotro dan luisteren ze waar je heen moet.. Stap je niet uit waar je volgens hun uit moet stappen nou.. dan zeggen ze er wel wat van.. zo ook loop je over straat, hangen ze helemaal uit het raam en roepen ze hee where are you going?? Dit maak ik echt wel 5/6x mee op een dag. Na 6 weken word je dat langzaam wel een beetje zat.

Afgelopen weekend zijn we naar Techiman toe gegaan. Om deze stad heen liggen allemaal mooie plekken om te bezoeken. Zo zijn we naar Tanoboase "het heilige bos" geweest. Hier zat een heel verhaal aan, maar die man sprak slecht Engels dus veel hebben we niet verstaan. Wel hebben we echt een geweldige tocht door het bos gehad. Het was namelijk niet alleen bos, maar ook een hele boel rotsen. Zo deden ze vroeger hier ook wedstrijden wie het eerste boven was op een moeilijk beklimbare rots won en mocht een vrouw uitkiezen om te trouwen. Als je verloor was de man niet sterk genoeg om een huwlijk te onderhouden. Verder zijn we naar Boabeng-Fiema geweest. Dit is het apenbos. De mensen in het dorp geloven dat in de apen de geest van een overleden slaaf uit de slaventijd zit. Hierdoor zijn ze dus heilig en leven de apen heel harmonieus samen met de mensen. De mensen zorgen goed voor ze en als ze overlijden krijgen ze een hele ceremonie en worden ze vervolgens begraven door een fetisje priester. (zie ook foto's in weekendje) Verder nog maals naar de Kintampo watervallen geweest.

Verder heeft Fokje weer een nachtje bij mij geslapen deze week. We zijn samen weer naar Nkawie ziekenhuis geweest. Hier hebben we een operatie gezien. Normaal beginnen ze om 8 uur / half 9 met opereren, maar omdat de verpleegkundige op de afdeling nog niet klaar was met het klaarmaken van de patient werd het pas 12.00.. Dit kan hier gewoon allemaal. In de tussentijd is het gewoon een kwestie van wachten.

Verder ook een dagje public health gedaan. Hier doen ze dus alleen de check-ups van de volwassen mensen. Hier valt dan BMI berekenen, bloeddruk meten en checken of iemand hepatitis B of diabetis heeft. We hadden erna tijd over dus hebben we een rondje gelopen over de markt. Zo zagen we hoe ze hier schoenen maken, deze worden verscheept naar Amerika. Ook wilde Nienke en ik altijd al een keer een kindje op onze rug. Ze kennen hier namelijk geen kinderwagens maar dragen ze doormiddel van een doek op hun rug. Nou dat was geen probleem voor een moeder. Het kind ging echt elke rug af. Heel grappig om te zien. Het kindje bleef nog goed zitten ook (zie ook foto's in mapje overige)

Vanmiddag hebben Fokje en ik spullen gekocht van het lijstje wat we hadden opgesteld. Dit was nog lastiger dan ik dacht. Ze hebben niet alles wat ik wilde en ook zijn sommige dingen echt duurder dan ik had verwacht. Zo heb ik voor het ziekenhuis in Nkawie een auroscope, 3 saturatiemeters (voor het zuurstofgehalte in het bloed) 1 vernevelaar (voor astma patienten) 1 laryngoscope, 1 reflex hamerset en 2 privacy schermen. Fokje heeft het uitzuigapparaat voor haar rekening genomen. Maandag gaan we dit alles samen met een aantal medewerkers van projects abroad naar het ziekenhuis brengen, dus wordt vervolgd.

Verder nog even wat weetjes over de cultuur hier. De mensen hier kennen liefde niet zoals wij liefde kennen. Heb hier nog niemand elkaars hand vast zien houden, laat staan elkaar een kus geven. Ook de liefde van moeder naar kind straalt er niet echt vanaf. Als een vrouw bevallen is dan wordt het kindje naast de moeder op bed gelegd. Ik heb echt al meerdere keren gezien dat de moeder zich gewoon met de rug naar het kindje toe draait en gaat slapen of andere dingen gaat doen. Wel verwachten ze van je dat je huilt op bijv. de begrafenis van je moeder. Ben je een hele slechte huiler dan kan je ook iemand inhuren die voor jou huilt, dit is dan ook goed. Echt ongelofelijk.

Dit was het weer, dit weekend gaan we lekker naar het strand. Heb er zinin

Tot snel allemaal!

xx Britt

Diana

Hoi Britje, weer een heleboel beleefd de afgelopen week , kan me voorstellen dat tijd supersnel gaat soms misschien wel te snel hoop dat je alles af krijgt.
We kijken uit naar alle verhalen moeten maar echt een avondje plannen als je terug bent oké? Tot die tijd veel succes daar zorg goed voor jezelf veel liefs van ons allen .
Ps prachtige foto's hoor !!

Stephanie

Nou Britt geniet van de zon,zee en strand want het begint af te tellen. Volgens mij wil je iedereen wel wat geven het zal een moeilijke keuze zijn. Maar ik zie wel dat jullie de euro`s goed verdelen mooi zeg.

Groetjes Stephanie

jacoline

Weer super omschreven britt!! Nog ff volhouden en genieten...
jij bent sowieso een kei in bloeddruk meten, bij ons mag je straks weer op het knopje drukken haha
succes x jacoline

Papa en mama

Ha vrouwke!! Wat genieten wij toch van jou verhalen en de foto's!!! We kijken er steeds naar uit!! Super hoe jullie het daar doen! Geniet ervan XXX en tot Skype.

Rob en Kitty Voetelink

lieve Britt,
We vinden het heel interessant.Wat je allemaal schrijft en de foto`s. Het is geweldig wat je meemaakt.
We genieten van je verslag, Top.
super bedankt. geniet nog van je laatste weekjes.
het thuisfront zal heel blij zijn ,als je weer thuis komt.
voor jou zal het weer wennen zijn. veel liefs Rob en Kitty

esther booi

Hoi Britt Leuke foto van jou met de kleine op de rug! Wat maak je een hoop mee zeg.. En wat lijkt het mij lastig om het geld op een goede verantwoorde manier te besteden.. Hopelijk komt er een mooi schoolgebouw!Geniet er van! Groetjes Esther

Olly

Hoi meiske,
Wat een belevenissen allemaal weer. Het zal zeker moeilijk geweest zijn om al de zaken voor het ziekenhuis te kopen en te vinden, goed hoor.
Veel succes met de bouw verder ook nog van het schooltje.
Veel plezier het weekend, want het schiet op, dat het weer voorbij is.
Liefs ook van Hans

willeke

Weer een leuke belevenis Britt en het geld wordt zo goed besteed. Nog even en dan zit het er op en ga je weer naar huis. Ben benieuwd of je de ghanese sfeer zult gaan missen in ons kikkerlandje. Tot gauw xxxx

Cor

Goed bezig lieverd! Wat een bizar verhaal over het inhuren van die 'huilers'. Gaat toch nergens over zou je denken. Maar goed, je kihkt waarschijnlijk nergens meer van op inmiddels ;)

Hans en Rita

Nou Britt, ik ben blij dat ik niet meer de berg op hoef om te bewijzen dat ik Rita kan onderhouden. Je neemt goede beslissingen voor het sponsorgeld. We denken wel na het lezen van je verhalen: Rare jongens, die Genezen.

Groetjes van ons

corina v Gruijthuijsen

Heey britt..
wat vliegt de tijd zeg..
Heb nog lang alles niet kunnen lezen, maar wat heb ik veel bewondering voor jou zeg.. als ik die verhalen allemaal lees van hoe het daar is en hoe jij daar mee omgaat en alles maar doet wat je kunt..tja dat is in één woord geweldig.. heel veel succes daar nog en geniet ook nog eff lekker van zon zee en strand. Liefs corina ????

Margriet

Gezellig verhaal weer Britt. Je verveelt je niet, zo te lezen en leuk, dat je nu voor de laatste weken het heft iets meer in eigen hand kunt nemen. Daarnaast nog een spoedcursusje bouwvakker...is nooit weg en cultuurkennis opdoen is altijd leuk. Moet toch een heerlijk gevoel geven om het geld zo goed besteed te zien. Joh...geniet er nog even van
groetjes,
Margriet

Maarten en Cindy

Hallo Britt weer veel gedaan deze week, inderdaad de tijd vliegt en je wilt alles goed afronden voor je naar huis gaat. Heel veel succes met alles en inderdaad geniet zelf ook lekker van een het weekend naar het strand. Dikke kus en tot horens...

Fam B v Aanholt

Britt wat een geweldige ervaring heb jij meegemaakt, dat neemt niemand je af. Ik denk dat menigeen jaloers kan zijn, knap hoor, hartstikke bedankt voor je mooie verhalen, een hele goede reis terug,dan zien we jou wel weer een keer bij Oma groetjes ,en wel thuis.

Carola van Sommeren

Hey Britt,
Ben bij Andre en Wilma we hebben met bewondering je verhaal gelezen. Wat ben je een kanjer ongelofelijk wat jij allemaal mee maakt en voor andere kunt betekenen.
Je bent een Topper....nog fijne en veilige dagen toegewenst.
Lieve groeten Carola van Sommeren xxxxxxx

addie en marja

hey britt
nou nou wij zijn hier ook alweer een ervaring rijker door jou verhalen. wat ben je toch een kanjer, je pakt alles aan, heel goed van je. nou meiske geniet nog van je vrije weekend zon zee strand, gr en xxx van ons allemaal.

marja en nico

Dag Britt,

we hebben weer met plezier je verslag gelezen en de foto's bekeken.
Leuke foto trouwens met de baby op je rug. Een goede aankoop gedaan voor het ghuesthouse voor je ghanese ouders. Het einde van je project komt in zicht maak er nog een mooie week van. Je doet het geweldig! Hartelijk groet van ons.

yvon

Hai die britt wat een mooi verslag weer heb hem vanavond aan dreke voorgelezen hoor dat het goed gaat met je dat is fijn om te lezen .ja vrouwke het word nu aftellen voor je het weet ben je weer op neerlands bojjum weet dat we hier trots op je zijn en tot gauw dikke kus vonneke en dreke

Carina

Hi Britt! Beetje laat maar toch.....was weer mooi verslag hoor! Je maakt echt wel vanalles mee daar hè! En je bent van alle markten thuis lees ik wel....jij gaat later in je eigen huisje zelf aant klussen denk ik :-D. Geniet nog vd laatste tijd die rest daar oké? ! Groetjes Carina

Marian Arts

Hoi Britt,
Wat 'n prachtige verhalen en mooie foto's. Ik heb ze met veel belangstelling gelezen en bekeken. Wat heb jij daar een goed werk gedaan. Deze ervaring pakken ze jouw nooit meer af. Hier kun jij je hele leven op terug kijken.
Heel veel groetjes. Marian