eerste dagen in Ghana

Akwaaba allemaal,

Hier mijn eerste zeer korte verslag voor alles wat ik al gezien heb, van de afgelopen dagen.
Na alles ingepakt te hebben en afscheid te hebben genomen van iedereen, vertrok ik donderdag eindelijk in mn eentje naar Accra, de hoofdstad van Ghana. Toen ik bij de gate stond te wachten, zag ik al het echte Ghana. Een vrouw met een baby op haar rug gebonden stond voor mij haar spullen in te pakken. De vlucht duurde ong. 6,5 uur. Toen ik in het vliegtuig aankwam en mn plek had gevonden, zat er een wat oude enigsinds stinkende Ghanees op mijn gereserveerde plekje. Toen ik hem dat vertelde reageerde hij nogal chagerijnig.. O nee he dacht ik, hier zit ik dan nog de hele reis naast. Gelukkig bleek de man aardig en behulpzaam te zijn. Op het eind van de vlucht vroeg de stewardes waarom ik naar Ghana ging, en nadat ik het hele verhaal had verteld bood ze me een plek vooraan in het vliegtuig aan zodat het wat makkelijker voor me was met uitstappen en alles regelen. Daar zat ik dan buisnesclass.. helaas maar voor 30min ong. Naast mij zat een Nederlandse jongen, Vincent. Hij vertelde dat hij naar een begrafenis in Accra ging van de oma van een vriendin van hem. Hij was ook alleen en had al veel gereist dus we besloten om samen even over het vliegveld te reizen. Na het vliegveld gelukkig overleefd te hebben werd ik opgehaald door een medewerker van projects abroad, hij begroette me vriendelijk en vertelde dat er nog een andere vrijwilligster met ons mee ging. Haar naam was Fiona en ze kwam uit Schotland. Ze heeft op mij gewacht zodat ze niet alleen hoefde te reizen. Fiona en ik sliepen die nacht in een hostel in Accra en de volgende dag reisden we samen met Fred een andere medewerker van projects abroad met de bus naar Kumasi. De reis duurde ong. 5 uur. Onderweg zagen we allemaal vrouwen met manden op hun hoofd spullen te dragen. Zelfs rugzakken waarvan je zou zeggen die zijn gemaakt voor je rug, worden hier gewoon op het hoofd gedragen. In de bus stond een soort van Jehova's getuigen te preken over god en andere geesten, eigenlijk het aanpraten van zijn vitaminepillen. Hij verkocht nog goed ook! De mensen hier zijn erg bang dat ze iets overkomen dus ze durven nauwelijks risico te nemen. Eenmaal aangekomen in Kumasi werden we door weer een andere medewerker van projects abroad (iedereen heeft hier blijkbaar zn eigen taak) naar ons gastgezin gebracht. Fiona verblijft ergens anders omdat zij een ander project doet. Toen ik aankwam bij mijn gastgezin stond mijn nieuwe broertje David me al op te wachten, vrolijk zwaaiend begroette hij me. Daarna kwam mijn nieuwe "moeder" (zo stelde ze haar voor) Lydia naar me toe en begroette me met een knuffel. Erg leuk! Ook is er nog een dochter genaamd Abeena en een ander klein jongetje Pacovie aanwezig. Pacovie is het neefje van Lydia, maar zorgt voor hem omdat zijn ouders dat niet konden. Ik werd opzich goed ontvangen, maar moet zeggen dat ik het allemaal wel erg overweldigend vond. Nu ik bij mn gastgezin ben begin ik langzaam pas te beseffen dat ik echt in Ghana ben. Onderweg hierna toe had ik iedere keer t gevoel dat ik mezelf moest knijpen en dacht echt wat raar dat ik hier nu 2 maanden woon. Savonds kwam de heer des huizen mr. Kingsfort thuis. Hij was gelukkig erg spraakzaam en toonde veel interesse in me. Ik ben die dag maar vroeg gaan slapen.
Aangezien het weekend gelijk begon en ik nog niemand ken, moet ik bij mn gastfamilie blijven. maandag is een officiele vrije dag, dus dinsdag kan ik pas naar mijn project toe. Ik besloot er maar het beste van te maken en ben zaterdag met Kingsfort mee geweest. Eerst gingen we zijn stroomrekening betalen. Dit doe je hier dus door naar een kantoortje te gaan en daar af te rekenen. Vervolgens kwamen we langs de auto area. Dit is een wijk met alleen maar auto spullen. Daarna zijn we naar zijn moeder gegaan. Onderweg naar zijn moeder zag ik allemaal mensen in hele mooie zwarte kledij. Zaterdag is de dag van de begrafenissen. vandaar dat het dus zo druk is overal. Trouwens ambulances worden hier ingezet als lijkwagen, niet als eerste hulp middel. Ineens zag ik een bekend gezicht. Toen ik beter keek was het Vincent, de jongen waarmee ik reisde. Kingsfort stopte meteen en we zijn even gedag gaan zeggen. Hij wist niet dat zijn begrafenis in Kumasi was. Echt heel toevallig dus.
Bij Kingsforts moeder aangekomen zag ik echt het stereotyp omatje. Een geboggeld oud vrouwtje groette me heel vriendelijk. We zijn met haar naar het ziekenhuis gegaan voor een checkup ze schijnt nogal last te hebben van astma.
Eenmaal weer terug naar huis zijn we gestopt om even gedag te zeggen op een begrafenis. Kingsfort had zich inmiddels omgekleed in een zwarte jurk. Zwart is de kleur die je draagt als je de persoon die overleden is niet goed kent, anders draag je er nog rood bij. Begrafenissen is echt een vak apart hier. Op een soort pleintje ergens afgelegen stonden zwarte tenten met rode stoeltjes eronder. Daarop zaten mensen allemaal ongeveer het zelfde gekleed. Het is de bedoeling dat we eerst iedereen gedag gingen zeggen, dan zou er familie naar ons toe moeten komen, dan kan je ze pas condoleren, vervolgens moeten ze je wat te eten of te drinken aanbieden, dan geef je geld en dan ga je weer. Na iedereen gegroet te hebben, Kingsfort kende trouwens ook niemand, hebben we een poosje gewacht, maar er kwam niemand naar ons toe. We zijn toen maar weer gegaan. Zo zag mijn zaterdag er ongeveer uit.
Op zondag ben ik meegeweest naar de kerk. Geloof staat hier erg hoog in het vaandel. Als je nergens in gelooft dan zien ze dat als slecht en kinderachtig. Dus ik mee naar de kerk. Er werd veel gezongen, gepreekt en gedanst. Mensen leken wel in een soort van trance te zijn. I.p.v. een orgel hebben ze hier een drumstel in de kerk staan, heel grappig. Na zo'n ong 4 uur te hebben geluisterd na iets waar ik totaal geen wijs uit kon worden (de mis was namelijk in het Twi) was het eindelijk afgelopen. Thuis heb ik Lydia helpen koken. Het eten is hier trouwens wel redelijk lekker. We aten een soort van oliebollen alleen van een plant gemaakt met stuw een soort tomatenprakje, opzich goed te eten. Tijdens het koken heb ik Lydia beter leren kennen. Ze is een lerares op een basisschool en zij en Kingsfort zijn van plan om een guesthouse te openen..
Ik kijk erg uit naar morgen en dinsdag, Morgen laten ze me de stad zien en kan ik ook een simkaart enzo kopen, dinsdag ga ik naar mijn project.. Het is trouwens grappig hoe kinderen reageren. Bijna elk kind die me ziet noemt me obroni blank mens ofzo betekend het en ze roepen allemaal hoi en zwaaien, heel schattig.
Nou ik hoop dat jullie mijn eerste verslag leuk vonden, dit was nog maar echt de beknopte versie want kan jullie echt al zoveel vertellen.
Tot snel weer
Liefs Britt

Reacties

Reacties

margriet spanjaard

He, Britt, wat heerlijk om wat van je te vernemen. Ik wist eigenlijk niet dat je al weg was. Je hebt al leuke eerste dagen gehad, en dan nu.....als een speer aan de slag he ? En vooral blijven genieten natuurlijk en ....schrijven natuurlijk -:)

Papa en mama

Ha, lief vrouwke !!
Nou, dat was al een mooi inspirerend verhaal ! Wij kijken al
Uit naar je volgende ervaringen. Heel veel succes dinsdag met je eerste werkdag.
XXX van ons allemaal.

Manon

Haaaii Mop.
Super leuk verhaal! Heel veel succes komende dagen! Ben erg benieuwd.

Dikke knuffel Xxxxxx

Stephanie

Nou bericht al een super leuk bericht. Komt helemaal goed met je nu al naar de kerk. Geniet morgen nog van je vrije dag want dan gaat het echt beginnen. Groetjes en kusjes van ons Karel en Stephanie

manouschka

Wauw Britt wat spannend allemaal zeg ik hoop dat je n hele mooie tijd daar krijgt maar als ik t allemaal zo lees gaat dat helemaal goed komen lieve groet x

Ashley

Wauw! Klinkt geweldig! Hoop dat je nog zoveel leuke dingen mee maakt! Kijk al uit na je volgende verslag! Veel plezier daar!! Genieten! Kus je oude vriendinnetje

Diana

Hoi Brit wat een spannend verhaal al krijg er kriebels van in mijn buik . Je schrijft trouwens leuk en boeiend kijk uit naar je volgende verslag. Zorg goed voor jezelf !!!en veel succes dinsdag op je eerste werkdag. Heel veel liefs van Maurice Diana Roel en Cas

Jenny.

Hoi Britt , ik zit met Marian in de wacht, best rustig maar wel wat bellen. We moesten wel lachen, heb jij weer , gaan ze op je plekje zitten. En als je oud en lelijk was geweest, zou je dan ook voorin mogen zitten?Wel leuk dat je je een reis genoot vond.
Succes nog,Geniet ervan, ik wacht met spanning op de verhalen en foto's. Groet Jenny

marian

Hoi Brittje, ik zit in de nachtdienst met Jenny;) en heb het wel druk!!!!!
Hahaha...nee hoor,het valt best mee.
Wat een leuk en gezellig verhaal heb je gestuurd.
Alles wat je nog meer beleefd en niet in je blog staat,moet je wel voor jezelf opschrijven hoor.Anders vergeet je het want je maakt zoveel mee elke dag!!Dat hoor ik graag als je weer terug bent.
Fijne tijd en veel plezier. Liefs Marian.

Hannie

Hoi Britt, nu je aan je avontuur bent begonnen merk ik pasecht hoe stoer ik het vind. Veel succes bij je start morgen! Tot het volgende verhaal. Groet van mij

Corrie

Goed om te horen dat je zo goed bent opgevangen en je gastgezin bevalt. Ik kan me voorstellen dat het wel even duurt voordat je goed beseft waar je zit. Zo onwerkelijk wanneer je er echt leeft en woont. Kleine cultuurschok is normaal ;) Succes dinsdag. Ik hoop dat er veel mooie dingen op je afkomen. Ik kijk uit naar je volgende berichtje. X

Ycke

He meis, wat een super leuk verhaal. Echt heel leuk om te lezen. Heel veel succes vandaag! Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal. Veel liefs xxx

Olly

Hoi lieve Britt,
Wat fijn dat het allemaal zo indrukwekkend is, en denk ook overweldigend. Kijk maar zoveel mogelijk rond. Geniet en neem het on je hoofd op.
Liefs Hans en Olly

Robbert

Hey Britt,

Fijn dat je je op je gemak voelt bij je gastgezin. Veel succes morgen met je eerste werkdag!

Groeten Robbert

Eva Topelberg

Hoi Britt,
Dat klinkt al heel bijzonder wat je nu allemaal meemaakt in een paar dagen!
Ben benieuwd hoe je werk straks gaat bevallen. Veel plezier morgen!
groetjes Eva

Janneke

Hoi Britt,
Wat een super ervaring nu al! Veel succes de komende dagen en ik ben benieuwd naar je volgende verhalen.
Groetjes, Janneke

Caroline

Wow supergaaf om te lezen!! Ik moest wel een beetje lachen dat je vier uur naar Twi moest luisteren..! En dat drumstel haha! Xxx

Carina

Hi Britt! Leuk verslag...... Ben benieuwd hoe je eerste werkdag/week zal zijn! ! Groetjes Carina

AnneMarie

Hoi Brittje,
Leuk om je enthousiaste verhaal te lezen!
Al zoveel meegemaakt de eerste dagen.
Geniet ervan en succes op je eerste werkdag.
Liefs, AnneMarie.

jacoline

Hey britt,
leuk hoe je schrijft, kan er van genieten.
veel ervaringen op doen daar leuk hoor, succes met werken en verder ook plezier daar.
x jacoline

Angelique Coppes

Heeey Brittje, leuk van je te horen. Ben benieuwd als je straks je werk gaat doen. Fijn dat je een leuk gast gezin hebt. Heel veel succes op je eerste werkdag! Toi toi! Tot gauw horens!!

Maarten & Cindy

Oh Britt super en interessant jouw reisverhaal. Heel heel veel succes morgen en leven met je mee. Dikke kus van Maarten,Cindy,Maylin en Juan xxx

Rita

Hoi Brit. Wat een verhaal. Weet je dat ik eigenlijk een beetje jaloers op je ben dat jij dit toch maar doet. Had best met je mee willen gaan.
Liesfs. Je buur.

Anne

Mooi schattie! geniet er lekker van! xxxxxxxxxxx

Eddy

Hoi Britt, het klinkt allemaal superspannend. Hoop dat je morgen een super dag gaat krijgen, heel veel succes en plezier. Ik kijk uit naar je volgende verslag. Groetjes Eddy

marja en addie

hoi Britt wat een mooi verhaal, je hebt al leuke dingen mee gemaakt. erg spannend. we kijken nu al uit naar het volgende heel veel succes vrouwke ( obronie blank mens )
groetjes van ons allemaal Ad Marja en de jongens.

Bram en Edith

Super mooi verhaal britt!
Wat een andere wereld daar, knap dat je overal aan deel neemt.

Succes dinsdag

yvon en andre

ha britt wat en mooi verslag kun jij schrijven zeg leuk om je zo te kunnen volgen. lieve meid heel veel succes dinsdag en weet dat we in het koude holland hier supertrots op jou zijn heeele dike kus [tante] yvon en [ome] andre xxxxxx

Ratna

He lieve Britt!
Ik heb mijn boek uit, maar ben met die van jou begonnen! ;-) wat een heerlijke verhalen en wat schrijf je gezellig. Vandaag je eerste "werkdag". Ben benieuwd naar je ervaringen. Have fun daar meis!
X Rat

Nico en Marja

Dag Britt,

Een mooi begin om je eerste verslag te lezen van je eerste dagen in Ghana. We kijken alweer uit naar een nieuw verslag.

Mootje

Schatje wat een gaaf verhaal vertel je ons nu al. Echt iets voor jou om zo lang in de kerk te zitten... HA-HA! ;) hoop dat het vandaag ook leuk is (geweest), je eerste dag aan de slag!
Succes en vooral: GENIET! xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!