Weekend Mole

Hoi allemaal

Hier zijn we weer

Vrijdagochtend werd ik al om 5.15u opgehaald door de taxi omdat ik om 6 uur op de afgesproken busplek moest zijn. We gingen met 11 vrijwilligers naar Mole national park. Het enige park waar je kans hebt om olifanten te zien hier. Anouk (de andere Nederlandse vrijwilliger waarmee ik het heel goed kan vinden) had de bus inc. soort van gids geregeld via haar gastgezin. Om half 7 was die daar dan eindelijk en we konden vertrekken. Na de eerste 1,5 uur door Kumasi gekrost te hebben begon het wat meer te lijken op dat we echt onderweg zijn. Overal waar je kijkt lopen beesten, het lijkt wel een grote kinderboerderij hier langs de weg. Het meeste wat je ziet zijn kippen en geiten, maar ook ezels, koeien en zelfs speenvarkens. We maakte een tussenstop bij de Kintampo watervallen waar we eventueel ook konden zwemmen. De waterval was erg mooi om te zien, maar helaas had het veel geregend dus was het water nogal modderig waardoor we niet het water in wilde. Bij de watervallen had je ook een restaurant waar we met zn alle gingen lunchen, iets typisch Ghanees is dat ze het eten niet tegelijk uitserveren. Ik had het eten bijv. als een van de eerste en had het dus al op voordat de laaste uberhaupt kon beginnen, heel irritant en ongezellig dus. Toen we eenmaal weer in de bus onderweg waren, zie je echt dat de cultuur veranderd. In het noorden zijn meer Moslims en zijn ze veel armer. Je ziet de huizen echt veranderen in zoals (ons mam het zou zeggen) plaggerhutten. Lemen hutjes met een riette dak erop. Het leuke van Ghana is dat de mensen hier heel vredig met elkaar leven, of je nu Moslim om Christen bent het maakt echt allemaal niks uit. Om 5 uur kwamen we dan eindelijk aan in Mole en het avontuur kon beginnen.

De volgende dag hebben we gelijk s'ochtends vroeg de trip gepland. Je kon kiezen uit de wandeltocht of een jeepsafari. We kozen natuurlijk allemaal de jeep, want die zou je verder het park in brengen en heb je dus meer kans om olifanten te zien. Helaas is de tijd nu erg ongunstig om olifanten te spotten omdat we nu in het eind van het regenseizoen zitten. De olifanten hebben dus genoeg water te drinken en hoeven daarvoor niet naar een poel. We hebben ze dus niet gezien. We zagen wel echt heel veel wilde zwijnen en antilopen en wat apen. Maar dat was het dan ook. We waren allemaal mat teleurgesteld, maar we hadden het al wel verwacht. S'middags hebben we een tocht gemaakt naar een van de dorpen om Mole heen. We gingen met onze eigen bus er naartoe en hebben een local gevraagd ons voor een fooitje rond te gidsen. We kwamen in een dorp met een heel merkwaardige moskee. Het is een van de oudste van het land die ze nog steeds gebruiken. De moskee heeft 4 ingangen, 1 voor mannen, 1 voor vrouwen, 1 voor de chief van het dorp en 1 voor de imaam. Het is wit en heeft allemaal stokken in de muur. Een van de gidsen vertelde ons het verhaal achter de moskee. Om de moskee heen liepen allemaal hele arme kinderen. Het typische Afrika heb ik dit weekend echt gezien. Kindjes met opgeblazen buikjes van het eenzijdige voedsel, ze dragen vieze kapotte kleding wat nog eens veelste groot is. Sommige lopen alleen in een onderbroekje. Meisjes van een jaar of 8 met hun broertje of zusje op hun rug. Echt hartverscheurend om te zien. We hadden echt spijt dat we niks hadden meegenomen dus hebben we in het dorp vers water gekocht en onder de kinderen verdeeld, ze vonden het echt heel leuk! In het dorp werd ook sheaboter gemaakt. Ze lieten ons zien hoe ze dat deden. Ghanese mensen gebruiken dat werkelijk overal voor. Ik heb een potje gekocht als aandenken en als kado voor mijn gastgezin.

We zijn vervolgens weer in de bus gestapt en naar een ander dorp gereden, hier gingen we kano varen. Het was de bedoeling dat we dit voor ongeveer 30 min gingen doen. Toen we bij het dorp aankwamen zagen we dat dit er ook weer heel anders uit zag dan het vorige dorp. In de muren zie je overal tekeningen en handafdrukken staan. We liepen naar de rivier om vervolgens een voor een in de kano's te gaan. Na 10 min wachten was de eerste ploeg alweer terug. Helemaal eerlijk was het dus niet. We zagen ondertussen vrouwen met een kindje op hun rug water halen uit de rivier. Ze gebruiken dit hier als drinkwater. Ze dragen het vervolgens op hun hoofd naar het dorp, echt heel knap. Na een hele gladde hindernisbaan van modder te hebben overwonnen zaten Anouk en ik eindelijk in een kano. We hoopte dat we misschien wel een krokodil ofzo zagen, maar helaas ons tripje was ook al naar 10 min voorbij. We zijn vervolgens weer terug gegaan naar ons hotel en lekker in het zwembad gesprongen. Het leuke van het hotel is, is dat de alle dieren hier ook kunnen komen. Zo lagen we dus met zn alle in het zwambad tot er ineens een baviaan met een baby op haar rug de hoek om kwam zetten op zoek naar eten. Laat ze nou net bij onze tafel stoppen. Een van de Deense meisjes op de kant schrok zo dat ze met kleding en al in het zwembad sprong, echt heel grappig. De baviaan had gelukkig niks meegenomen. Na het eten hebben we nog met zn alle hints gespeeld en we zijn vervolgens gaan slapen.

Vandaag weer een tripje terug gehad. De buschauffeur en Junior (onze gids uit Kumasi) hadden geiten gekocht omdat ze hier veel goedkoper zijn dan in Kumasi. De 4 geiten worden hier zonder pardon in de achterklep van de bus gegooit en gaan mee naar huis. Bij iedere hobbel hoorde je wel meeh, heel zielig. Ze gebruiken de geiten hier als huisdier die ze vervolgens als ze groot en dik genoeg zijn opeten met bijv. kerstmis ofzo, het is hier echt een delicatesse.

Verder gaan we kijken of Anouk misschien het zelfde project als ik kan gaan doen. Zij is ook verpleegkundige en wil toch wel meer zien van een ziekenhuis. Hopelijk krijgen we het voor elkaar en misschien kan ze dan ook wel de rest van haar verblijf hier in mijn gastgezin verblijven.

Nou dit was het weer, tot snel!

xxx Britt

Papa en mama

Ha, vrouwke wat jammer dat jullie de olifanten niet gezien hebben!! Maar wat een belevenis hebben jullie weer gehad!! Hopelijk lukt het, dat Anouk bij je kan komen wonen!! Dat zal wel wat gezelliger voor je zijn !!! Xxxx veel liefs van ons allen.

Irma en Ycke

Hier een berichtje van de nachtdienstploeg. Het blijft leuk om je verhalen te lezen, vooral nu het hier niet druk is hebben we alle tijd.
Jammer van de olifanten, misschien na deze geweldige reis toch nog een reisje om een poging te wagen?
En wat een mooie foto's. Wij zijn echt aan het genieten hier.
Heel veel plezier nog en we kijken uit naar je volgende verhaal. Groetjes van ons

Simone

Heeey Britt, ontzettend leuk om zo je verhalen te volgen. Geniet van alles wat je meemaakt daar! Zoveel indrukken! Kijk uit naar je volgende verslag en foto's. Liefs Simone

margriet

Hi Britt, wat een gezellig verhaal weer. Je maakt er veel werk van om ons mee te laten genieten. Echt jammer van die gemiste jumbo's. Bizar he ? die restaurant gewoontes ? Ik heb het in USA meegemaakt, dat ze je bord al weggristen, als je je mes even had neergelegd en even de andere kant opkeek. Heel fijn, dat je nu al iets meer van Ghana hebt gezien en......je bent nog niet weg. Leuk als je wat directer contact met Anouk kunt hebben, al was het maar om lekker in het nederlands te kunnen kletsen. Nou Britt....tot je volgende verhaal

Rob en Kitty Voetelink

lieve Britt,
geweldig wat je beleeft en je beschrijft het heel leuk.
wat een ervaring voor je ,top!
wij genieten van je verhalen en kijken er erg naar uit!
BEDANKT ,dat we het mogen meebeleven.
veeeel liefs Rob en Kitty

Suzanne

Hoi Britt, wat een verhaal weer! Erg leuk om te lezen, ik hoor en zie je het vertellen! Het enthousiasme druipt ervan af. Het moet wel een ware cultuurschok zijn voor je! Erg indrukwekkend wat je allemaal meemaakt en ziet, heel veel ervaringen! Nog veel succes en plezier daar en ik kijk uit naar je volgende verhaal!
Groetjes, Suzanne (m4)

Diana

Hoi Britje , wat een indrukwekkend verslag weer, jammer dat je geen olifanten hebt gezien.
Sommige bijgevoegde foto's zijn ook hartverscheurend snap dat dat op jou een grote impact heeft, de tranen schieten mij ook in de ogen.
Fijn dat je het zo goed kunt vinden met Anouk , hoop dan ook dat het allemaal lukt.
Lieve Britt zorg goed voor jezelf we kijken uit naar volgende verhaal veel liefs van ons allen xx

Andre en Wilma Jansen

Het is geweldig om jouw verhaal en de foto"s te zien en te lezen. Jammer dat je geen olifanten gezien hebt.
Geniet van de rest wij genieten hier mee.
Hoop voor je dat Anouk bij je kan komen wonen, dat Nederlands praat toch een stuk makkelijker en is ook gezellig. Heel veel plezier nog en we wachten in spanning op het volgende verhaal Groetjes.

Eddy

Wat een leuk verhaal weer en de foto's ook heel erg leuk. Groetjes

Corina

Hoi Britt,
Ik vind het erg leuk om je verhalen te lezen.
heel veel plezier daar en geniet.
er is veel te zien en te leren daar.

addie en marja

hoi Britt
erg mooi en leuk wat jij daar ziet en meemaakt.
jou verhalen en foto,s maken echt een indruk op ons.
dus kun je nagaan jij maakt het allemaal live mee.
we kijken uit naar het volgende, en hopen dat Anouk bij jou kan blijven.
groetjes en xxxx van ons allemaal.

yvon

Jammer van de olif A nten maar voor de rest volgens mij wel een leuk en interessant weekend kijk uit naar je volgende verslag! Xxxxxxxxxx yvon en dreetje .

cathy

geweldig hoor, zoals jij het neer zet lijkt het net of we erbij zijn. zie het bijna voor me. jij in een deuk, gillend in de kano, zielige kindjes en de geiten...niks voor mij hoor haha. hoop dat Anouk bij jou in de buurt kan blijven, das wel zo prettig...je wilt af en toe ook gewoon nederlands kunnen l.llen haha. die olifanten zie je vast nog wel een x. geweldig dat je in het zwembad ligt en er gewoon apen om je heen zijn, very indrukwekkend haha.

Annemieke

Hoi Britt,
Eindelijk tijd gehad om bij te lezen van al je belevenissen.
Super leuk en heel indrukwekkend. Blijf genieten en je verbazen. Veel plezier
Annemieke

Janneke

Hoi Britt,

Je kent mij niet en ik jou niet, maar waar jij komt ken ik wel allemaal. Sandra van Kleef is een vriendin van mij en ze vertelde dat jij naar Ghana ging. Dus nu ben ik ook jou verhalen aan het lezen en dat is echt super leuk! Het is zo herkenbaar allemaal.... Wat jammer van de olifanten in Mole....!

Een ander tripje wat echt leuk is om te doen is Nkoranza PCC (op dat project heb ik 2 maanden gezeten voordat ik naar Tamale ging). Het is ongeveer een uur of 5 met de troto vanaf Kumasi en je kan daar voor weekendje weg heen, super leuk om te zien!

Oke heel veel plezier en succes verder en je verhalen blijf ik volgen. (zo kom ik ook weer even in Ghana ;))!

Groetjes Janneke